MENU

10 tips για τη σωστή διαχείριση του γραπτού στις εξετάσεις

1. Διατηρούμε το γραπτό μας ευανάγνωστο και καθαρογραμμένο.

Ως γνωστόν, η εικόνα του γραπτού είναι αυτή που δημιουργεί την πρώτη εντύπωση στον διορθωτή. Γι’ αυτό, λοιπόν, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να παραδώσουμε ένα προσεγμένο γραπτό, δίνοντας βάση τόσο στη δομή του όσο και στον τρόπο γραφής μας. Οι απαντήσεις πρέπει να είναι ευδιάκριτες και να διαχωρίζουμε ξεκάθαρα τα ερωτήματα μεταξύ τους. Επίσης, η προσπάθεια αποφυγής έντονων και μεγάλων διαγραφών ή εκ των υστέρων προσθηκών ενισχύει επιπλέον τη συνολική εικόνα. Από την άλλη, αν φροντίσουμε τη σωστή οργάνωση του γραπτού μας, θα καταστήσουμε τη διαδικασία της διόρθωσης πιο ξεκούραστη. Λόγω του αυξημένου όγκου των υποψηφίων, ο εκάστοτε διορθωτής πιθανότατα να μη δαπανήσει αρκετό χρόνο ώστε να κατανοήσει τι εννοούμε, εάν αυτό δεν είναι εμφανές. Έτσι, λοιπόν, δεν θα διακινδυνεύσουμε να χαθούν άδικα μονάδες, επειδή δεν δόθηκε η απαραίτητη σημασία στις λύσεις μας.

 

2. Αξιοποιούμε το πρόχειρο.

Αναμφισβήτητα οι σελίδες του προχείρου μπορούν να αποδειχθούν ιδιαίτερα βοηθητικές κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Συγκεκριμένα, μας δίνουν τη δυνατότητα να εκτελέσουμε πράξεις κατά την επίλυση θεμάτων κυρίως των θετικών μαθημάτων, να δημιουργήσουμε σχεδιαγράμματα για ερωτήσεις ανάπτυξης, αλλά και να οργανώσουμε γενικότερα τη σκέψη μας. Μπορούμε, ακόμη, να καταγράψουμε τις απαντήσεις για τις οποίες δεν είμαστε απόλυτα σίγουροι μέχρι να τις επιβεβαιώσουμε. Πρέπει, παρ’ όλα αυτά, τη στιγμή παράδοσης του γραπτού να μην υπάρχει καμία λύση που να βρίσκεται μόνο στο πρόχειρο, καθώς αυτό δεν βαθμολογείται.

 

3. Διαβάζουμε πολύ προσεκτικά την εκφώνηση κάθε θέματος.

Προτού ξεκινήσουμε να απαντάμε σε κάποια άσκηση, επιβεβαιώνουμε πως έχουμε διαβάσει και κατανοήσει πλήρως την εκφώνησή της. Σε καμία περίπτωση δεν επαναπαυόμαστε εάν αντικρίσουμε κάποιο ερώτημα το οποίο έχουμε συναντήσει ξανά κατά την προετοιμασία μας. Είναι πιθανό να υπάρχει κάποια τροποποίηση σε αυτό, η οποία μπορεί να μας στοιχίσει μέχρι και ολόκληρο το θέμα. Ειδικά στις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή σωστού-λάθους, που είναι εύκολο να κερδίσει κανείς τις αντίστοιχες μονάδες, είναι εξίσου εύκολο και να τις χάσει. Συνεπώς, δίνουμε την απαιτούμενη προσοχή στις εκφωνήσεις από την πρώτη έως και την τελευταία λέξη.

4. Δεν αφήνουμε αναπάντητα ερωτήματα.

Αποτελεί συχνό φαινόμενο να αμφιβάλλουμε για κάποια απάντηση και τελικά να παραδίδουμε το γραπτό μας με κενό το συγκεκριμένο ερώτημα. Γνωρίζουμε, έτσι, εξαρχής ότι έχουμε χάσει τους βαθμούς που του αντιστοιχούν πριν καν διορθωθεί. Αντίθετα, εάν καταγράψουμε κάποια λύση ακόμη κι αν δεν είμαστε βέβαιοι για αυτή, αυξάνονται οι πιθανότητες να λάβουμε το σύνολο των μονάδων ή μέρος αυτών. Δεν υπάρχει εξάλλου αρνητική βαθμολόγηση, η οποία θα δικαιολογούσε την απόφαση αυτή. Επομένως, απαντάμε όλα ανεξαιρέτως τα ερωτήματα είτε είμαστε σίγουροι είτε έχουμε απλώς μια ιδέα.

 

5. Αποφεύγουμε να διαβάσουμε όλα τα θέματα πριν ξεκινήσουμε την επίλυση.

Μόλις μας μοιραστούν τα θέματα καλό θα ήταν να μην ανατρέξουμε έως και το τελευταίο ερώτημα. Εάν με την πρώτη ματιά συνειδητοποιήσουμε πως δεν γνωρίζουμε κάποια απάντηση, υπάρχει περίπτωση να μας καταβάλλει το άγχος. Τότε θα πανικοβληθούμε και θα δυσκολευτούμε στη διαχείριση ακόμα και ερωτημάτων που κατέχουμε. Προσπαθούμε, άρα, να μην ενισχύσουμε το άγχος μας και ξεκινάμε από το πρώτο θέμα χωρίς να σκεφτόμαστε τη συνέχεια.

 

6. Ξεκινάμε την επίλυση ακολουθώντας τη σειρά του διαγωνίσματος.

Μια συνήθης τακτική είναι να ασχολούμαστε με τα θέματα όπως αυτά εμφανίζονται. Δεδομένης της διαβαθμισμένης δυσκολίας που παρουσιάζουν, ξεκινάμε με το πρώτο θέμα στο οποίο τις περισσότερες φορές μπορούμε να ανταπεξέλθουμε ευκολότερα. Έτσι, θα καταφέρουμε να «ζεσταθούμε» ώστε να αντιμετωπίσουμε στη συνέχεια και τις πιο απαιτητικές ασκήσεις.

 

7. Διαχειριζόμαστε σωστά τον χρόνο μας κατανέμοντάς τον αναλογικά σε κάθε θέμα.

Κατά τη διάρκεια της εξέτασης αξίζει να εφαρμόσουμε κάποια στρατηγική κατανομή του χρόνου, ώστε να αποδώσουμε στον μέγιστο βαθμό. Πιο αναλυτικά, είναι συνετό να επενδύουμε την περισσότερη ώρα σε ερωτήματα που δίνουν και το μεγαλύτερο πλήθος βαθμών. Αντίστοιχα, θα ήταν προτιμότερο τα ερωτήματα με τις λιγότερες μονάδες να καταλαμβάνουν μικρότερο μέρος του χρόνου μας. Με αυτόν τον τρόπο, μοιράζουμε πιο αποδοτικά τη διαθέσιμη ώρα και διευκολύνουμε τη συγκέντρωση της επιθυμητής βαθμολογίας.

8. Δεν βιαζόμαστε να καταγράψουμε την απάντησή μας σε κάθε θέμα για να προχωρήσουμε παρακάτω.

Κατά τη διαδικασία επίλυσης των θεμάτων στα οποία δοκιμαζόμαστε, το ζητούμενο δεν είναι προφανώς μόνο να καλύψουμε όλα τα ερωτήματα όπως προαναφέρθηκε, αλλά να εξασφαλίσουμε και όσο το δυνατόν περισσότερες σωστές απαντήσεις. Είναι σύνηθες σε ασκήσεις που γνωρίζουμε επαρκώς τη λύση να στερηθούμε την πλήρη βαθμολογία λόγω απροσεξιών στην καταγραφή της. Έτσι, συμφέρει πάντα να αφιερώνουμε μερικά λεπτά παραπάνω, ώστε να επιβεβαιωθούμε για την ορθή διατύπωση όσων γράφουμε. Ειδάλλως, μπορεί να έχουμε προλάβει να ολοκληρώσουμε σε μικρότερο χρονικό διάστημα, όμως να διαπιστώσουμε κάποιο λάθος βιασύνης που θα μας αναγκάσει να επαναλάβουμε την επίλυση. Διατηρώντας, λοιπόν, σταθερό και προσεκτικό ρυθμό θα αποφύγουμε να καταναλώσουμε διπλάσιο χρόνο στη διόρθωση.

 

9. Δεν αφιερώνουμε υπερβολικό χρόνο σε ερωτήματα που δεν ξέρουμε.

Αν συναντήσουμε κάποιο θέμα του οποίου την απάντηση αδυνατούμε να εντοπίσουμε, δεν το σκεφτόμαστε για περισσότερο από δύο-τρία λεπτά. Το σημειώνουμε ως εκκρεμότητα και συνεχίζουμε. Είναι αρκετά πιθανό είτε να το θυμηθούμε απλά στην πορεία είτε να καταλήξουμε σε αυτό συνειρμικά με βάση κάποιο άλλο παρεμφερές ερώτημα. Συνοψίζοντας, δεν χάνουμε χρόνο σε μία συγκεκριμένη άσκηση, αλλά επιστρέφουμε σε αυτή μόνο όταν έχουμε ολοκληρώσει το υπόλοιπο γραπτό μας.

 

10. Δεν αποχωρούμε πριν τη λήξη της εξέτασης.

Θεμελιώδους σημασίας είναι η παραμονή μας στον χώρο για τον έλεγχο του γραπτού έως και το τέλος του διαθέσιμου χρόνου. Εάν δυσκολευόμαστε με κάποιο ερώτημα, τότε δεν τίθεται αμφιβολία πως πρέπει να συνεχίσουμε να σκεφτόμαστε κάποιο πιθανό τρόπο επίλυσης. Ακόμα και στην περίπτωση, όμως, που έχουμε ολοκληρώσει δεν παραδίδουμε νωρίτερα. Απεναντίας, χαλαρώνουμε, παίρνουμε βαθιές ανάσες και εκμεταλλευόμαστε τον χρόνο που απομένει για επανέλεγχο του γραπτού μας. Εξαντλούμε, λοιπόν, κάθε λεπτό που μας δίνεται ώστε να εξασφαλίσουμε πως έχουμε καταβάλει τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια.

 

Επιμέλεια Κειμένου: Νίκος Σιμώνης

10 tips για τη σωστή διαχείριση του γραπτού στις εξετάσεις

    +30

    CONTACT US
    CALL US